Hejhej! Kul med ett matforum. Får väl dra mitt strå till stacken och försöka liva upp det hela ![]()
Så, min fråga: Letar efter billig vegetarisk mat att laga, gärna rätt nyttig oxå! Quorn är ju riktigt gott, men kostar en hyfsad slant om man är student och måste laga vegetariskt till flickvän varje dag ![]()
Nån som har något tips?
Min föredetta var vegetarian så vet hur du har det
Vi lagade mycket asiatiskt. Wokar av olika slag. Det behöver inte kosta så mycket. Man köper ett storpack med frystwok grönsaker och ett huvud vitkål steker dem tillsammans worcester sås, soya, sambal olek, ostronsås. Sedan kan man variera genom att ha i lite sesamolja, kokosmjölk, lime, sweet chilisås m.m.
Vitkål blir riktigt gott i wok och framför allt är det billigt men ändå nyttigt.
Servera woken med nudlar eller ris
Här kommer ett recept på stekta nudlar som jag brukar köra på.
Ingredienser:
---------------------------
Kokta nudlar
Soja
worcester sås
Sweetchilisås
En skvätt limejuice
Lite lite sesamolja
Ta de kokta nudlar och lägg tillbaka de i kastrullen. Ner man alla övriga ingrediensera och låt det fräsa runt en minut.
Rätter baserat på bönor/linser behöver inte vara särskilt dyra. Man kan laga grytor, pajer, pizza, lasagne mm.. Jag ska posta recept så fort jag fått ordning på mina rätter :)
Mmm. Wok blir det ibland. Men efter tre månader i Sydostasien är man inte sugen på asiatiskt så jätteofta. ![]()
Ostronsås är jättegott men går ju tyvärr bort då de en gång har levt. Bönor och linser brukar jag alltid köpa hem när man storhandlar, men det slutar ändå alltid med att de ligger och blir gamla. Recept med bönor och linser som t ex skulle gå å servera till ris skulle uppskattas!
Mexikanska bönor (Snabblagat Vegetariskt, Ica Förlag)
4 port.
1 msk olja
1 hackad gul lök
1 hackad grön paprika
2 pressade vitlöksklyftor
1-2 tsk chilipulver
1 tsk mald kummin
1 tsk timjan eller oregano
6-8 dl kokta svart- eller kidneybönor
2 dl majskorn
1 burk konserverade tomater
salt och kajennpeppar efter smak
Hetta upp oljan och fräs lök, paprika och vitlök i 5 min.
Tillsätt kryddorna, bönorna, majsen och tomaterna. Låt puttra på låg värme i 20 min.
Smaksätt med salt, kajennpeppar och mera kryddor om så önskas.
Har aldrig provat det, men tycker själv att det låter rätt gott - och enkelt.
Senast redigerat av L8iz (2005-11-19 18:57:22)
Låter gott!
Tackar!
Ett tips om du bryr dig om din flickväns hälsa är att inte låta bönorna och linserna ligga och damma igen. När man tar bort kött och fisk måste man äta baljväxter istället för att få protein. Sallader med olika bönor är lätt och gott och går att variera mycket. Ha i matiga grönsaker (inte bara salladsblad, tomater och gurka), pasta, ost, keso och annat så man blir mätt.
Olika kesoröror är gott till grönsaker och pasta t.ex.
Tofu kan man ju äta om man vill, men det är skitäckligt
Inte jättebilligt heller.
Kikärtor är ett hett tips om man tröttnar på bönorna, de har en lite annorlunda smak.
Koka mycket bönor på samma gång och frys in i portionspåsar så är det lätt att ta fram och fixa nåt snabbt. Blir godare och billigare än att köpa färdiga bönor på burk.
Tänk på att protein från vegetabilier inte är fullvärdigt om det inte kombineras på olika sätt (undantaget sojabönor som är fullvärdigt ensamt). Ät t.ex bönor med bröd, linser med majs, kombinera med pasta och ris på olika sätt osv. Ät varierat helt enkelt för att få i er alla nödvändiga aminosyror.
Kanontips!
Kikärtor är toppen. Speciellt ihoprörda till en hemmagjord hummus. Det ska vi tillåmed äta idag. Det vattnas i munnen redan ![]()
Frysa bönor? Det har jag aldrig tänkt på. Jättebra idé!
Keso äter vi inte speciellt ofta, men det är ju faktist gott. Får testa lite olika ![]()
Färsk tofu tillredd på ett bra vis är kanongott tycker jag, men dyrt å svårt att få tag på bra kvalite i Sverige.
I dagsläget blir det mycket pasta, ris, couscous och framförallt broccoli i mängder.
Tack för tipsen!
vildängel skrev:
Koka mycket bönor på samma gång och frys in i portionspåsar så är det lätt att ta fram och fixa nåt snabbt. Blir godare och billigare än att köpa färdiga bönor på burk.
Euroshopperbönor kostar ju annars bara ca 3 spänn per burk, fast saker från Euroshopper vågar man ju nästan inte stoppa i sig längre. ![]()
Men deras vita bönor är helt ok. ![]()
ar i thailand nu och har fastnat for tofu fast jag inte e vegetarian...gott i manga ratter med lite sas och sant...tex massamancurry ratt med potatis lok och minimajs och lite andra gronsaker... man kan gora egen tofu for att fa det hela lite billigare och man borde kunna lagga till lite kryddor och sa med...har gor de den sjalv pa en del resturanger och det har varit gott...hittat instruktioner men inte provat dem, men kankse kan nan annan vaga sig pa detta...
Så här kan du göra tofu själv:
- Skölj sojabönor, lägg dem i blöt i 8-12 timmar.
- Mal dem till puré.
- Sätt till 3 gånger så mycket vatten och koka i 10 minuter.
- Sila av genom en duk: nu har du fått sojamjölk. Det som är kvar heter okra och utfodras till kor.
- Sätt nigari (magnesiumsulfat=bittersalt) eller citronsaft eller vinäger till sojamjölken. Efter några
minuter blir det flingor.
- Nu kan du sila av mjölken, det som finns kvar i duken är tofumassa, vrid ut ordentligt och sätt
på något tungt, t.ex. en kastrull fylld med vatten. Efter 20 minuter är tofun hård och klar.
- Förvara tofun i en skål täckt med vatten i kylskåpet. Den håller sig ca. 5 dagar. I vakuum
håller den sig i 10 dagar.