Annonser

Skriv ut #1 2005-12-15 20:02:42

Curunir
Mästerkock
Från: Luleå
Registrerad: 2005-11-20

Lussebullar

Lussebullar

50 gr jäst
200 gr margarin
5 dl mjölk
3-4 påsar saffran
1½ tsk salt
1 ½ - 2 l vetemjöl

Smula jästen i en degbunke
Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt
Häll blandningen över jästen, rör om så att den lösr sig
Rör ner saffran
Tillsätt salt, socker, ägg och nästan allt mjöl
Arbeta degen kraftigt så att den släpper bunken
Strö över lite mjöl och låt degen vila övertäckt på dragfriplats
Låt jäsa i ca: 40 minuter
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig
Baka ut till lussekatter, längder eller kransar
Jäs bullarna på pålt i ca: 30 minuter Pensla med ägg och garnera med russin
Grädda bullarna i 225 - 250 grader i ca: 5 -10 minuter

#2 2005-12-18 22:09:49

joelba
Ny medlem
Från: gbg/sthlm
Registrerad: 2005-12-18

Re: Lussebullar

Jag tror att du glömt skriva med socker i ingredienslistan, ca 1,5dl vitt strösocker eller 1,75 råsocker är lagom till detta recept.

Ett bra grundrecept som dock förfinas en hel del av att man definitivt använder smör istället för margarin! Den enorma smakskillnaden gör att man ALLTID bör ha smör istället för margarin i bakning. (Utom möjligtvis om man inte är så skicklig på wienerbröd, där är margarinet mer lättjobbat, men återigen är smöret definitivt att föredra smakmässigt.) I receptet här ovan bör man dra ner på saltmängden till ca ½ tsk om man använder normalsaltat smör.

Jag älskar verkligen saffran men behöver du verkligen ha så mkt när du bakar? Stöt 2 (eller MÖJL 3) kuvert saffran med lite av sockret i en mortel, eller ännu bättre - en sockerbit! Rör sedan ut detta i den ljumma mjölken och låt stå några minuter. Då utvinns saffranssmaken mycket mer och blir fylligare o rundare. Så bör man alltid göra med saffran, stöta fint o låta dra i lite varm vätska eller nån form av sprit, oavsett recept.

En annan grej är att lussebullar lätt blir torra, detta hänger faktiskt också ihop med saffranet som har en lätt uttorkande effekt på det det blandas med. Man gör därför klokt i att utöver ingredienserna ovan tillsätta 1 burk kesella (à 250g) till degen. Kesella binder vatten på ett fantastiskt sätt och jag lovar att det gör STOR skillnad!

Jäst för söta degar är att föredra framför vanlig jäst.

Och ytterligare ett knep att undvika att de blir torra är f.ö. enligt vissa att byta ut sockret mot samma mängd vit baksirap - men jag är skeptisk...

Lycka till!

vinum est bonum!
bere necessare est!

#3 2005-12-18 22:14:06

freakalis
Huvudkock
Från: Göteborg, Västra Frölunda
Registrerad: 2004-08-13
Webbsida

joelba skrev:

Jag tror att du glömt skriva med socker i ingredienslistan, ca 1,5dl vitt strösocker eller 1,75 råsocker är lagom till detta recept.

Ett bra grundrecept som dock förfinas en hel del av att man definitivt använder smör istället för margarin! Den enorma smakskillnaden gör att man ALLTID bör ha smör istället för margarin i bakning. (Utom möjligtvis om man inte är så skicklig på wienerbröd, där är margarinet mer lättjobbat, men återigen är smöret definitivt att föredra smakmässigt.) I receptet här ovan bör man dra ner på saltmängden till ca ½ tsk om man använder normalsaltat smör.

Jag älskar verkligen saffran men behöver du verkligen ha så mkt när du bakar? Stöt 2 (eller MÖJL 3) kuvert saffran med lite av sockret i en mortel, eller ännu bättre - en sockerbit! Rör sedan ut detta i den ljumma mjölken och låt stå några minuter. Då utvinns saffranssmaken mycket mer och blir fylligare o rundare. Så bör man alltid göra med saffran, stöta fint o låta dra i lite varm vätska eller nån form av sprit, oavsett recept.

En annan grej är att lussebullar lätt blir torra, detta hänger faktiskt också ihop med saffranet som har en lätt uttorkande effekt på det det blandas med. Man gör därför klokt i att utöver ingredienserna ovan tillsätta 1 burk kesella (à 250g) till degen. Kesella binder vatten på ett fantastiskt sätt och jag lovar att det gör STOR skillnad!

Jäst för söta degar är att föredra framför vanlig jäst.

Och ytterligare ett knep att undvika att de blir torra är f.ö. enligt vissa att byta ut sockret mot samma mängd vit baksirap - men jag är skeptisk...

Lycka till!

Många fina tips här. Min mor brukar ha kesella i sina lussekatter och skippa saffranen. Då smakar de bättre och blir inte så torra. Men jag tycker bäst om lussekatter utan saffran wink

Receptforum - om maten själv får välja

#4 2005-12-19 18:04:22

Curunir
Mästerkock
Från: Luleå
Registrerad: 2005-11-20

joelba skrev:

*klipp*

Vet inte riktigt, hittade receptet i en av morsans tidningar. wink

Annars kan ju dem ha glömt förstås. Eh, eller så kan jag ha missat det. wink

Tack för tipsen i alla fall, trevligt att du tar dig tid att skriva upp så mycket tips. smile

Senast redigerat av CurunirOfValinor (2005-12-19 18:07:16)

Annonser

Sidfot

© Copyright 2005–2009 Receptforum.se