Bananbröd
2 ägg
1 dl farinsocker
½ dl honung
3 mogna mosade bananer
2½ dl gramhamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel eller vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 dl grovhackade valnötter
Sätt ugnen på 180 grader.
Smörj och bröa en avlång kakform, 1½ liter
Vispa ägg och farinsocker tills det är ljust och pösigt. Tillsätt honungen och de mosade bananerna.
Blanda mjölsorterna, kanel eller vaniljsocker och bikarbonat och rör ner det i ägg-smeten. Tillsätt nötterna.
Häll smeten i den smorda formen och grädda i 40-50 min. Brödet är färdigt då det börjar spricka i mitten.
Grädda inte för länge, då blir brödet torrt.
Detta skall jag försöka mig på i helgen. Måste bara köpa mig en riktig brödform.
Trevligt
Hoppas det går bra, vilket det borde göra. Vet att Icas saker ex. stekpannor har fått bra betyg i tester, så de kanske har brödformar?
Ja freakalis hade bakat så fint.. Var jättegott men inte bröd, sockerkaka helt klart.
Såhär smaskigt kan det se ut när det är klart
Det var så stökigt så jag var tvungen att frilägga bilden ![]()
Hehe, det är roligt när man lägger in en bild på det man bakat/ till recept ![]()
Har bakat banankaka igår. Jag hade halva smeten på botten av en form, sedan hade jag 300 gr Philadelphia rörd med 8 msk socker, ovanpå - resterande smet. Och lite florsocker efter kakan har kallnat. Det blev jätte gott!
ElenaOfSweden skrev:
Har bakat banankaka igår. Jag hade halva smeten på botten av en form, sedan hade jag 300 gr Philadelphia rörd med 8 msk socker, ovanpå - resterande smet. Och lite florsocker efter kakan har kallnat. Det blev jätte gott!
Den ser riktigt smaskig ut. Du får gärna lägga in receptet på den ![]()
Receptet på Elenas banankaka har flyttats här:
http://www.receptforum.se/viewtopic.php?id=293
Senast redigerat av ElenaOfSweden (2006-01-04 18:18:30)
ElenaOfSweden skrev:
Receptet liknar med det du skrev under"Banankaka". Skulle du vilja flytta mitt recept under ditt inlägg?
massa text
Lägg du in den som ett nytt recept med bild å allt
Det blir enklare att särskilja de olika recepten då.
freakalis skrev:
ElenaOfSweden skrev:
Receptet liknar med det du skrev under"Banankaka". Skulle du vilja flytta mitt recept under ditt inlägg?
massa textLägg du in den som ett nytt recept med bild å allt
Det blir enklare att särskilja de olika recepten då.
Klart! ![]()
Gå med http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=173016 och få gratis presentkort på klädaffärer som Twilfit, Hm, Gina Tricot m.fl.
Har ni ngra frågor kontakta mig via mejl, hanna_b_johansson@hotmail.com