Sedan några veckor tillbaka har jag insett hur enkelt det är att göra världens bästa bas för smarrig sås; koka fond på benen/skrovet.
Det är ju störtenkelt att, det första man gör, skära loss köttet från benen (bena ur fisken, skala skaldjuren eller dylikt). Släng ner detta i en stekpanna eller in i ugnen med lite lök och rotfrukter för bryning (10-15min) och därefter skopa på med lite vatten efter behag/behov - evt salt o peppar med. Det kan sedan koka ihop till en god smarrig fond, har du bara 30 min på dig så är det ok - annars kan det lätt dra en timme (fisk är dock känsligt, inte mer än 20min).
Såsen får du genom att sila fonden, smaksätt med exvis mango chutney, dra på lite grädde (eller inte...) och red av med lite maizena.
Mums.
Jag har faktiskt aldrig gjort en egen fond. Alltid användt tärningar eller flytande fond. Är det värt allt jobb?
Har du benen eller skrovet vill jag lova att det är minimalt arbete och definitivt värt "besväret". Skulle du råka få ben/skrov över en "annan" dag kan du koka fonden och frysa. Själv gjorde jag det på nyårsfesten, jag hade rensadel för några veckor sedan och gjorde rejält med fond från ryggbenen där jag sparade undan fond - som jag nu använde till nyårsfestsåsen; fond, mango chutney och grädde. Smarrigt värre
!
Att tänka på när man gör fiskbuljong är att inte sjuda gädd- eller laxben, dom ger dålig smak.
Inte använda fiskens huvud, då den missfärgar (särskilt mörka fiskar) och ger dålig smak.
Fiskbuljong ska inte sjuda mer än 20 minuter, efter det så lossnar benmrägen från fisken och smaken blir besk.
Inga morötter - missfärgar.
Om jag gör fiskbuljong så gör jag så här (restauranganpassat, ni får räkna om måtten själva om ni ska göra det hemma
) :
3 kg fiskben av plattfisk (ej huvud, gälar och fenor)
2 st gula lökar - finhackade
1 st purjolök - liten, finhackad
1 knippe persiljestjälkar
10 st vitpepparkorn
1) Skölj benen ordentligt tills blodet är borta. Klipp/skär benen i mindre bitar.
2) Lägg grönsakerna i en vid kastrull, tillsätt de väl avrunna fiskbenen ovanpå.
3) Fyll på med kallt vatten så att det täcker väl.
4) Koka upp försiktigt och skumma väl, efter uppkoket ska det bara sjuda.
5) Sjud max 20 minuter, och sila sen buljongen.![]()
Ska försöka återkomma i ämnet när jag har lite mer tid än jag har just nu!