Mina grytor blir inte så bra för köttet (oftast ox) ger en bismak av lever?
Följer receptet men problem kvarstår.
Teori - För mycket kött i pannan vid stekning då blir effekten snarare kokning än stekning!?
Har även provat med lite kött men resultatet detsamma.
Vad göra?
Vart brukar du köpa ditt kött? Har det varit fryst? Brukar det vara grytbitar du använder? Hur länge får grytorna koka?
Många frågor ![]()
Lite vars stans men till 99% svenskt kött. Både och. Grytbitar, fransyska och högrev. Kokar enligt receptet men även längre då bismaken kvarstår.
Senast redigerat av Ridellarna (2005-12-21 10:36:25)
Hm knivigt problem. Jag har faktiskt inte lyckats få någon gryta att smaka lever. Hur upplever du leversmaken? Smakar det järn?
Du kanske borde prova ett annat recept ![]()
Definitionen kanske är mer mot järnhållet, upplevelsen är järn/leversmak.
Visst har jag provat andra recept men det hjälper inte så något fatalt fel måste jag göra.
Ridellarna skrev:
Definitionen kanske är mer mot järnhållet, upplevelsen är järn/leversmak.
Visst har jag provat andra recept men det hjälper inte så något fatalt fel måste jag göra.
Det kan inte vara så att det är en järngryta du lagar i som släpper lite smak? ( väldigt långsökt ![]()
Nja, den var långsökt. ![]()
På tal om inget alls: http://school.chem.umu.se/Experiment/156
Hej.
Känns som garanterat för mycket kokning av kött. Bryn köttet rejält innan det hamnar i grytan så saften (blodsmaken) hamnar i grytan och avger smak.
Jag brukar ta ett stekjärn och bryna några få bitar i och lägga över i en gryta (gjutjärn) där själva grytningen görs.
/J