Vad åt ni som extrema maträtter?
Själv åt / äter jag komagesoppa - anses en delikatess i Rumänien - därifrån jag kommer, sylta gjord på grisfötter. Kommer ihåg att jag åt (när jag var liten) bröd med strösocker på, bröd med ister och hackad lök...
Strutskött...
Och... röktälgkött = det bästa jag vet! Detta åt jag när jag hade uppdrag i Dorotea. Har inte sett i någon affär här i söder.
Och ni?
Det mest udda jag ätit måste vara Känguru och kanin.
Kängurufile är väldig fettsnålt så det blir lätt torrt. Därför måste köttet lämnas lite rare och marineras i olja.
Kanin åt jag i en gryta när jag var på Gran canaria. Väldigt gott
Tror inte jag har ätit något som är särskilt udda (ännu
). Har ätit rökt renkött om det nu räknas som udda, det finns ju i alla fall inte i butiker av vad jag vet, så det kanske kan räknas som udda. ![]()
Är lite sugen på att testa strutskött. Det verkar ju finnas i vissa butiker, men det är ju ganska dyrt så det får bli någon annan gång.
Senast redigerat av CurunirOfValinor (2006-01-03 09:48:26)
Strutskött är det mest extrema jag har ätit. Var då halv-veggi och kan inte påstå att det var en underbar upplevelse, därför hade det varit kul att pröva på det igen.
Har dessutom en gång i mitt liv ätit renskavskebab, det var däremot riktigt gott ![]()
Jag har inte heller ätit nåt jättekonstigt. Käkade kanin på en överlevnadsvecka, gott som fan när man hade varit utan mat i några dagar, men kändes förjävla elakt eftersom man hade sett kaninerna levande några minuter innan. I Kenya åt jag calamare (en bläckfisksort, finns även i många andra länder) och det lär jag inte göra om...
När vi hade militärfilijox med skolan käkade jag mat som var tillverkad innan jag föddes ![]()
Struts är faktiskt väldigt gott. Har käkat det ett par gånger. Väldigt gott. Finns rätt många strutsfarmer i sverige så det skall inte vara så svårt att få tag på.
Norrland i all ära, men palt vill jag inte äta andra gången! ![]()
Senast redigerat av ElenaOfSweden (2006-01-07 01:19:31)
ElenaOfSweden skrev:
Norrland i all ära, men palt vill jag inte äta andra gången!
Vad är det för fel på palt? ![]()
Blodet!
ElenaOfSweden skrev:
Blodet!
Jaha, du har ätit blodpalt.
Testa vanlig palt. ![]()
Jag ska göra det! ![]()
Senast redigerat av ElenaOfSweden (2006-01-07 14:17:15)
Palt (eller kams som jag säger) är min favoriträtt, åt det så sent som för två timmar sedan. Men det känns inte särskilt extremt. Renskavskebab har jag också ätit och torkat ren- och älgkött. Min sambo köpte en påse torkat älgkött idag på naturkompaniet. Ni som är intresserade kan ju testa där, står "vildmarkschips" eller liknande på påsen. Jag har nog inte ätit så mycket konstiga saker. Känner mig lite tråkig.
Anna skrev:
Palt (eller kams som jag säger) är min favoriträtt, åt det så sent som för två timmar sedan. Men det känns inte särskilt extremt. Renskavskebab har jag också ätit och torkat ren- och älgkött. Min sambo köpte en påse torkat älgkött idag på naturkompaniet. Ni som är intresserade kan ju testa där, står "vildmarkschips" eller liknande på påsen. Jag har nog inte ätit så mycket konstiga saker. Känner mig lite tråkig.
Såna där vildmarkschips brukar de ha på flyget. Har ätit det några gånger. Riktigt gott. Synd att det är så dyrt.
Vet inte om jag tycker om pölsa?! Har ätit bara en gång - köpt...
har atit kanin har pa malta...men hittade en annan lank till lite speciellla recept:
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/s … 32,00.html
lottemo skrev:
har atit kanin har pa malta...men hittade en annan lank till lite speciellla recept:
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/s … 32,00.html
Jag har faktiskt också käkat kanin på malta. Det är tydligen deras enda däggdjur om jag inte minns helt fel. Åt en väldigt god kaningryta när jag var där.
De där recepten lät farliga ![]()
Kom precis på att när jag var i Lofoten sist åt jag nån "exotisk" fisk... kommer inte ihåg vad den hette dessvärre, men jag vet att den var rund o levde på ett väldigt djup.
Defenitivt de mest extrema!
www.hotlix.se
Matmannen skrev:
Defenitivt de mest extrema!
www.hotlix.se
Ja de var rätt extrema
Men chiliklubborna verkar intressanta. Skulle man vilja prova