Vi förlovade oss i september 2005 och nu sitter vi och diskuterar bröllop i juni 2007. Vi har ganska strikt budget och vi har redan bestämt att det inte blir någon trerättersmiddag. Troligtvis blir det välkomstdrink, buffé med två glas vin/öl per person och tårta. Maten ska vi laga själva i förväg och därför skulle det vara bra med om all mat kan lagas ungefär en vecka innan och frysas in. Vi vet inte var vi ska vara ännu så just nu förutsätter vi att det inte finns ugn eller kyl (förutom kylväskor) där vi kommer att vara. Funderingarna går just nu nämligen kring ett bröllop utomhus med partytält. Buffén borde alltså serveras kall. Vad kan man ha med på en sån buffé? Vi har redan tänkt på det vanligaste som rostbiff, potatissallad, olika sallader, bröd, ost mm. Men vi vill gärna ha fler förslag. Tänk på att inte föreslå oxfilé, hummer eller liknande.
Tårtor tänkte vi också göra själva, ingen stor bröllopstårta utan snarare flera i vanlig tårtstorlek. Jag är en chokladoman så helst ska några förslag innehålla massa choklad. Recepten ska utgå från att man inte bakar tårtbottnarna själva utan köper sockerkaksbotten på affären. Tror inte vi klarar av att baka så många tårtor själva. ![]()
Vi beräknar att det kommer mellan 40-50 personer i åldrarna 1 - 75.
Gratulerar, Anna! ![]()
Anna skrev:
... Maten ska vi laga själva i förväg och därför skulle det vara bra med om all mat kan lagas ungefär en vecka innan och frysas in....
Tårtor tänkte vi också göra själva, ingen stor bröllopstårta utan snarare flera i vanlig tårtstorlek...
Jag skulle inte frysa in maten, utan laga den 1 - 2 dagar innan festen.
Istället för tårta - chokladmuffins, på en stor fat, i pyramidform. (En muffins per person).
Här är en link där jag fick mycket inspiration av:
http://www.mathisen.de/buffe.htm
Jag får kolla också bland mina recept! ![]()
Senast redigerat av Elena (2006-01-22 08:43:23)
Till att börja med: Grattis ![]()
Hum, troligtvis känner du redan till att du inte behöver laga så många portioner som det kommer gäster om du ska ha buffé, eftersom alla förhoppningsvis äter lite av allt ![]()
Eftersom ni har en budget som förhoppningsvis inte ska sprängas, så är det bra att satsa på bas- och billig mat... välj mat/grönsaker efter säsong också.
Olika former av pajer är bra, och kan frysas
De behöver ju faktiskt inte serveras varma, utan kan mycket väl ätas rumstempurerade.
Marokanska kryddade morötter är ett recept som jag hittade i Vackert vegetariskt http://www.receptforum.se/viewtopic.php?pid=1106#p1106
Senast redigerat av L8iz (2006-01-22 19:15:24)
Tack tack!
Tårta är nog omöjligt att ta bort då min blivande svärmor är ett riktigt tårtfreak och säkert skulle bli väldigt besviken om vi inte hade åtminstonde en egen till henne.
Jag ska kolla igenom länkarna noga och se om jag kommer på fler frågor. Pajer är ett jättebra förslag!
Hehe, muffins förslaget var inte alls dumt, men jag förstår samtidigt er om ni vill ha en bröllopstårta. Det är väl en sådan man bara får en gång i livet ![]()
Kom att tänka på en annan sak som skulle kunna göras dagen innan och äta rumstempurerad, men de går nog inte att frysa och det är ungsbakade grönsaker ex. potatis, morötter, kålrot, palsternacka, rödlök m.m. och kryddade
Glöm för all del inte bröd! Det kan ni ju baka i mängder och frysa in...
Det mättar bra och är gott. Ni kan ju ha flera olika sorter dessutom.
Skriver mer om jag kommer på nått.
Kanske kan göra någon form av foccacia? Det är ju poppis nu ![]()
Detta skulle passa (tycker jag
):
Lime- och örtmarinerad kycklingfilé med ugnsrostade grönsaker och avokadoyoghurt:
http://www.receptforum.se/viewtopic.php?id=361
Kan serveras kallt - med couscous.
Sorry att jag varit lite seg med svar. Bröd i olika varianter är ju självklart. Ni får gärna ge tips på det också!
Jag har faktiskt testat att göra ungsbakade grönsaker en gång och om jag ska vara ärlig blev det inte alls gott. Jag kanske gjorde fel? Måste testa igen.
Berätta gärna mer om foccacia!
Den där kycklingen låter ju inte helt illa den heller.
Enligt receptet är det för 20 pers. Hur många ska man egentligen räkna på om man har 40-50 gäster? Enligt någon här ska man ju inte räkna att alla äter av allt?
Senast redigerat av Anna (2006-02-02 13:10:52)
Curinir kan säkert ge dig ett recept på foccacia. Tror det står ett i Jamie Oliver boken han vann för ett tag sedan. Aldrig bakat själv men det ska iallafall vara enkelt att baka.
http://www.receptforum.se/viewtopic.php?pid=1161#p1161
Senast redigerat av Curunir (2006-02-02 16:10:12)
Du kanske kan lägga receptet i en egen tråd Curninr och sedan länka in det som vi brukar göra ![]()
Visst.
Curunir skrev:
Visst.
Perfekt ![]()
Anna skrev:
Enligt receptet är det för 20 pers. Hur många ska man egentligen räkna på om man har 40-50 gäster? Enligt någon här ska man ju inte räkna att alla äter av allt?
Jag tror 20 port är rätt mkt... eller du kan ju dela kycklingfiléerna i mindre bitar. När vi gjorde buffé i skolan, så var vi 24 pers o av maten lagade vi ungefär 4-5 portioner. Det räckte gott o väl till alla.
Portionsstorleken beror väl iofs på hur många olika rätter det finns att välja mellan. Dessutom är det ju bättre med för mycket mat, än för lite.
Senast redigerat av L8iz (2006-02-02 16:48:03)
Hur går det med bröllopsplanerna?
Vi får se om datumet kanske måste flyttas fram eftersom det har blivit en ändring i mina studieplaner. Men det blir av någon gång iallafall. ![]()