Mamma och pappa kommer förbi i helgen och de kräver mat. Någon som har något bra tips?
freakalis skrev:
Mamma och pappa kommer förbi i helgen och de kräver mat. Någon som har något bra tips?
När mammsen och pappsen glider förbi mig brukar jag alltid bjuda på skaldjur. Lätt ordnat och framförallt gott! Ha räkor som bas, sedan om kräftorna inte är alltför dyra köp lite sådana och missa framförallt inte att köpa lite krabbklor! Många fiskhandlare säljer dessa i lösvikt, det godaste (enligt Skint) på krabban! ![]()
Till detta har införskaffat dig en flaska Herrgårds akvavit! Smarrigt!
Jag funderar på någon form av fisk eller skaldjur. Kanske kan ha det som förrätt. Är det feskekyrkan som gäller då eller? Akvaviten skippar jag. Har dålig minnen till det ![]()
Det blir nog Ove's recept på Fläskfile med äpple och dragon till huvudrätt.
freakalis skrev:
Är det feskekyrkan som gäller då eller?
Skulle faktiskt inte rekomendera feskekyrkan. Visst det är fint upplagt och så, men priserna är lite väl höga. Det känns som om feskekyrkan är något för våra turister. Nä gå istället till din lokale fiskemånglare. Jag tycker alltid det är hög kvalitet. Finns säkert någon på Frölunda torg!
Om inte Frölunda Torg skulle ha är Delikatesshörnan i Saluhallen bra. Räkorna kostade 89 kr/kg där förra helgen iaf ![]()
Idag kostar färska räkor endast 69 kr/kg på Delikatesshörnan ![]()
L8iz skrev:
Idag kostar färska räkor endast 69 kr/kg på Delikatesshörnan
Ojdå får ta en sväng förbi där när jag slutat för dagen. Tack för tipset.
freakalis skrev:
L8iz skrev:
Idag kostar färska räkor endast 69 kr/kg på Delikatesshörnan
Ojdå får ta en sväng förbi där när jag slutat för dagen. Tack för tipset.
Oj oj oj oj det var billigt. Då blir det en receptforumare till som skall handla efter jobbet. Snyggt jobbat L8iz!
Räkorna var lite små men de smakade riktigt gott. Slog till på fredagsklippet som var 1kg räkor och 1 burk chiliaoili för 80kr. Detta avnjöts med ett glas vin och en baguette. Mycket gott ![]()
Ett år senare sitter jag här och är otroligt sugen på just det freakalis! Kombinationen räkor + aioli + vitt vin + vitt bröd kan aldrig bli fel!
Hehe vilken slump, gissa vad jag skall gå och köpa idag ![]()
Vore det inte att jag har en räkvägrande sambo och en pågående diet just nu skulle jag äta det varje helg! Underbart! Köp en god ost till brödet också så är det perfekt.