Den här kanske passar bättre i köttforumet men eftersom "huvudingrediensen" inte är köttet la jag den här.
Det här har min svärmor (som är kroat) lärt mig göra. Tar ganska lång tid men jag tycker att den är riktigt god.
Ingredienser:
Palsternacka
Selleri
Morot
Gul lök
Pasta
Grytbitar
Tomatpuré
Köttbuljong
Svartpeppar
Koka köttet och skumma av. Lägg i selleri, lök, svartpeppar och 2-3 buljongtärningar. En halvtimme innan köttet är klart lägger du i palsternacka och morot. Koka tills köttet är mört (ca. 2 timmar brukar jag koka). Sila av allt (OBS! Spara buljongen du kokat i!). Lägg tillbaka grytbitarna i buljongen och ställ tillbaka på spisen. Grönsakerna är bara till för att ge smak och kastas när man silat av (om man inte kommer på något bättre att göra med dem). Tillsätt tomatpuré och pasta. När pastan är färdigkokt är soppan klar att ätas! Jag brukar använda både en gaffel och en sked.
Dålig bild på stor portion soppa:
Anna, du har väckt kära barndomsminne.
Detta lagade min mamma också, men vi åt det typ grytta - pasta med köttbitar. Mycket gott!
Imorgon lagar jag detta!
Förresten, vad mer lagar / bakar din svärmor?
Har ätit kroatiskt påskbröd, mycket gott, fick receptet också, men jag har blivit av det.
Bakar hon paj med filodeg? Med köttfärs eller ost?
Jag tycker att det är jätte spännande med recept från andra länder! ![]()
Jag vet inte om hon lagar några andra typiska kroatiska rätter. Ska höra med min sambo och se om han vet.