Då har jag och Nils (zlin) varit och besökt årets Mat & dryckesmässa på Svenska mässan i Göteborg. Det var en trevligt tillställning med enorm mycket besökare. Det var så fullt i gångarna att ibland stod det helt stilla. Det var 3 mässor samtidigt. Förutom Mat och dryck var det en Inrednings och en Bröllopsmässa.
Vi ladde inför besöket genom att inte äta på ett tag
Vi var på jakt efter många goda smakprov.
Mässan anordnade ett gäng olika provningar så som Vin, Olja, Choklad och Ostron. Vi planerade att gå på en av vinprovningarna. Man skulle få prova fyra olika viner för 25 kr. Rena fyndet. Biljetterna till provningen släpptes 14.30. När vi var där 14.33 var biljetterna slutsålda. De var mycket eftertraktade. Vi fick istället ordna vår egen provning.
Vinprovningen
Man kunde gå till dryckes delen och köpa sig ett vinglas tillsammans med 6st kuponger som man fick prova olika drycker för. Detta kostade 60kr. Man kund även köpa en ostbricka och lite annat gott. Jag gick ut hårt och började med lite Champange ![]()
Champange de Pompadour Brut, 7395, 179 :-
Lättdrucken med mycket små bubblor. Torr
5 / 10 Hattar
Periquita, 2574, 61 :-
Lättdrucket rödvin men ingen vidare smak. Väldigt tråkig
1 / 10 Hattar
Inycon Fiano, 15531, 69 :-
Tydlig smak av fläder och annas. Ett gott sommarvin
6 / 10 Hattar
Champange Lanson Black Label, 7500, 289 :-
Torr. Man smakar toner av äpple och en klar syra.
4 / 10 Hattar
El miracle, 3743, 60 :-
Torrt med tropiska inslag. Vinet var nog anningen för kallt när vi provsmaka.
5 / 10 Hattar
Pamona Riesling Spätlese, 7295, 74 :-
Mycket gott. Smakar citrus och annans. Halvsött. Rekommenderas
8 / 10 Hattar
Inne på dryckes området fanns det även så att man kunde få prova på lite olika sorters oljor.
Vi smakade på två av Bengt fritiofssons oljor. En citronolja med väldigt tydlig citrus smak. Måste fungera bra till fisk. Samt en svampolja med en väldigt framträdande svampsmak. Flytande kantareller nästan. 

Provsmakning
Oj oj vad mycket smaskigt det fanns att snaska på. Allt från strutsölkorv till honung med punschsmak. Ett paradis för alla matälskare. Här kommer ett utdrag av det som vi provade. 
Olika former av älgkorvar. Älgkorv med enbär mycket god!
Biqupe mums
Vi fick oss en liten pratstund med Björn från Kristinehamn som ligger bakom Biqupe mums. Han sålde flytande honung med olika smaker. Samt drog vitsar i still med känner du bismaken
Första honungen jag fick smaka på var en med punsch. Den var väldigt god och kan säkert passa på någon dessert. Sedan blev det jordgubbsmak. Smakade väldigt syntetiskt. Sen smakade jag på kaktus. Den var precis var man hade förväntat sig. Samma smak som t.ex festis med kaktussmak. Nils fastnade för honungen med saffransmak. Björn berättade att han inte fick kalla det för honung för EU eftersom honung inte får innehålla några tillsatser. Därför kallade han det biqupe mums. Han hade dock många fler smaker än de som vi provade så som Grandmariner, Havtorn & Mint. 
Swe bar & Pharma diet
Vi provade två av Dalblads måltidsersättningar. Swe bar som är form av proteinkaka. Väldigt goda och bra om du tränar å bygger muskler
( Nils köpte en låda
) Fanns i flera goda smaker som choklad och mint. Pharma diet är en protein dryck. Chokladvarianten smakade nästan precis som pucko ( fast aningen nyttigare). Jordgubbvarianten var väldigt syrlig och var lite väl syntetisk för vår smak. 
Almondy frysta tårtor
Vi gjorde många återbesök till denna monter
Inte mycket som går upp mot daimtårtan.
Rotfruktschips
Friterade rödbeta, palsternacka och potatis. Lätt saltade och väldigt goda. Roligare än vanliga potatischips. Ett givet köp
Newtree, mörk choklad
Choklad för alla tillfällen som de kallade det. Mörk choklad med olika användningsområden.
Serenity - minskar stressen. Boost - ger dig energi (gurana). Sexy - afrodisiakum. Young - antioxidanter. De hade massor med olika smaker. Får ni tag i dessa rekommenderas ni att prova. http://www.fqdn.se/chocolatte
Rishultskorv & Tsatsikigrillkorv
Rishultskorv som är en prisvinnande korv från Lindvalls charkuteri som är extremt god. Deras tsatsikikorv smälte i munnen. Tydlig vitlöksmak men inte störande på något sätt.
Fullkorns bulgur
Smakade precis som vanlig bulgur. 
M-150
Energidricka utan kolsyra. Smakar som de andra av liknande typ. Extremt söt. Smakar som koncentrerad red bull. God att ha i drinkar. 
Prylar
Det finns alltid massa roliga prylar att kika på såna här mässor. Här är några vi såg
Grillvante i silikon
Kändes lite konstigt att ha handen i silikonvanten. Men den gjorde sitt jobb och hindrade värmen från att nå handen.
Elektrisk pepparkvarn
Hur nödvändig är den här då? Inte speciellt men väldigt bekvämt att kunna peppra med en hand. Hög prylbögsfaktor ![]()

Drinkmix
Man fyller denna påse med sprit och varmt vatten sedan lägger man den i frysen i 6 timmar. Efter det har man sin egen frozen daquiri eller margarita. Väldigt bekvämt. Men lite för väl mycket pengar för oss. Vi gör hellre våra drinkar från grunden.
Mingelbilder

Två italienare som sålde Ceese enligt skylten ![]()

Vem vet nästa år kanske vi kan ha en rejäl forumträff och provsmaka tillsammans ![]()
Ännu mer bilder finns här http://www.receptforum.se/bilder/massa2006/galleri/
Spännande!
Lyckliga ni som bor i Göteborg!!! ![]()
Vilken tur att en sån där mässa aldrig skulle komma hit upp. Skulle säkert gå upp fem kilo på en dag (mest av de där daimtårtorna).
*morr* Missade detta totalt.
Jäkligt snygga bilder. Starkt jobbat Freakalis!
Aaaahrg, ångrar att jag inte gick dit :S
Har alltid trott att den här mässan med tre är mycket mindre än den gamla godingen Dagens hushåll... det var tider det. Men med en forumsträff nästa år låter bra ![]()
Btw har jag en siliconhandske... gillar den riktigt mycket faktiskt, även om den inte är lika formbar som de i tyg.
Silicon redskap är bra av anledningen att de inte smälter ex. när man gör kola... ![]()
Senast redigerat av L8iz (2006-02-26 13:17:34)
Anna skrev:
Vilken tur att en sån där mässa aldrig skulle komma hit upp. Skulle säkert gå upp fem kilo på en dag (mest av de där daimtårtorna).
Eller hur! Vi gick förbi minst fem gånger. Dessutom kunde man äta hur mkt som helst, eftersom alla var upptagna med att skära upp nya. ![]()
Jag hade himla trevligt Christian, synd att jag behövde gå bara (TV:n passar bra, filmkväll så snart lägenheten är i ordning!), så det är givet att vi går nästa år också.
mm vad lackert allt sag ut...rena delikatesser...vet inte om det maltesiska koket e nat att skryta med...injte heller mitt studentlghs kok har pa malta dar jag har en hylla i koket sa liten som en fruktlada i kylskapet till alla mina specerier..och en mini mini plats i kylen...och icke att forglomma plats for ca ett fiskpinnepacket i frysen... = man lar sig att trolla fram mat utan att anvanda nagra ingredienser...wee...gourmet mat i allra hogsta klass (nils har du kopt lgh nu?)
lottemo skrev:
mm vad lackert allt sag ut...rena delikatesser...vet inte om det maltesiska koket e nat att skryta med...injte heller mitt studentlghs kok har pa malta dar jag har en hylla i koket sa liten som en fruktlada i kylskapet till alla mina specerier..och en mini mini plats i kylen...och icke att forglomma plats for ca ett fiskpinnepacket i frysen... = man lar sig att trolla fram mat utan att anvanda nagra ingredienser...wee...gourmet mat i allra hogsta klass (nils har du kopt lgh nu?)
Inte än. ![]()
Är på hur många visningar som helst, hela tiden. Snurrar runt i huvudet, typ. Men man börjar få koll på vad som känns prisvärt och inte, nu i alla fall. Det kommer nog något mycket intressant snart, hoppas jag.
Intressant och fina bilder ![]()