|Varning! Inget regelrätt recept, mer en introduktion i surdegens underbara värld|
Introduktion
Jag hade länge letat efter ett nyttigt bröd med lågt GI, som inte blev torrt över natten och som inte var sötat. Jag blev alltså mycket glad när jag fick lite surdegstips från några tyska polare. Surdegsbröd har säkert en jättelång, intressant och mångfacetterad historia för den som känner att den vill engagera sig i sådant.
Surdeg har många fördelar:
-Man slipper jästsmak
-Behöver inte sötas
-Inget bakpulver
-Behöver inte slabba runt med degar
-Ingen stress med jästider och sånt gebyr
-Har en underbar syrlig smak
-Oftast lågt GI på grund av högt råginnehåll
Surdegskultur
För att kunna baka med surdegar behöver man en surdegskultur. Detta är det största mecket att få till. Men när den trösklen väl är överkommen så är det bara nedför. Och när den är gjord så blir den bara bättre och bättre, och den är helt förnyelsebar. Kulturen bildas när bakterier som finns helt naturligt i rågen börjar bryta ner den för att bli mer lätttillgänglig. Vad vet jag, jag är ju ingen rågbiolog. MEN:
För att göra en surdegskultur behöver du följande ingredienser:
-Rågmjöl, helst grovmalt och fullkorn, men det går bra med skiktat.
-Vatten
Proceduren är löjligt enkel:
1. Ta ungefär 100g (notera att det är en viktenhet!) rågmjöl och rör ut i 1½-2 dl vatten i en stor bunke. Blandningen ska vara lite tjockare en än välredd sås.
2. Ställ bunken, täckt med en handduk, i en varm dragfri miljö. Gärna nära ett element eller en annan värmekälla.
3. Upprepa från början varje 12:e timma
4. Efter tredje matningen av kulturen så bör den lukta lite syrligt, i stil med färsk filmjölk. Detta är ett tecken på att allt går i rätt riktning.
5. Efter 2-3 dagars matande så brukar det i regel vara färdigt. Häll upp kulturen i burkar med tätslutande lock. Det funkar också utmärkt att bara täcka bunken med plastfilm, men man vill ju göra allt med lite stil. Förvara nu kulturen i kylskåp så att kulturen inte äter upp all energi i rågen och självdör.
Själva bröden
Så nu har du då en massa kultur. Hur använda? Jo det är självklart ganska fritt, men som regel brukar man baka i 2 steg: 1. Förberedande surning, och 2. Bakning.
1. Förberedande surning.
Detta gör man för att få basen till en deg/smet, och för att få kultur till nästa baktillfälle. Ju längre en kultur har blivit använd, desto bättre brukar den i regel bli.
För att göra en förberedande surning behöver du:
-Surdegskultur
-Rågmjöl, precis som innan är grovmalet fullkorn att rekommendera
-vatten
Proceduren är lik den föregående:
1. Rör ut 500-1000g (fortfarande vikt) rågmjöl i 2-3 dl surdegskultur i en stor bunke.
2. Spä med vatten tills du får samma konsistens som kulturen hade, fast lite tjockare. Men bara lite.
3. Låt stå i dragfri varm miljö i 12 timmar. Under handduk. Den kan stå längre men helst inte kortare.
4. Degen borde nu lukta syrligt. Gör den det är den redo för själva brödbaket. Behöver du kultur till nästa bak är det dags att ta ut den nu. Häll upp i en burk och ställ i kylskåpet.
2. Bakning
Nu kommer det roliga, själva bakningen. Som sagt är detta inget talibanregelrätt recept utan mer bara lite tips och teasers. Men för att baka behöver man:'
-Vetemjöl, eller rågmjöl, kan vara grovmalet, och/eller fullkorn men det spelar inte så stor roll.
-Vatten
-Lite salt
-Olja, eller helst smör
Utöver det så är rekommenderas det verkligen att blanda in något annat, t.e.x
-Solroskärnor
-Havregryn
-Hackade nötter (hassel, cashew, jord, val osv.)
-Dinkel
-Havrekli
-Hirs
-Korn
-Kruskakli
-Linfrö
-Oliver
-Mörkt Öl (istället för vatten)
-Alfalfa-groddar
-Stekt lök
-Russin
-Örter
Procedur:
1. Häll ner mellan 500-1000g (Mest beroende på hur mycket bröd du vill ha) vete- eller rågmjöl i degen från steg 1. och lite salt.
2. Häll ner vad mer du behagar, jag brukar ta ett par dl solroskärnor och ganska mycket havre. Ofta också lite linfrö.
3. rör ut med vatten så du får en trög smet.
4. Häll upp i ett par smorda avlånga brödformar. Det sväller alltid litegrann, ofta ganska mycket. Kan vara värt att tänka på. Om man fyller en form hela vägen upp till bredden må man skrapa ytan jämn med en kniv för att smeten inte ska fastna i handduken.
5. Låt formarna stå under handduk nära ett element i 2-6 timmar. Ju längre tid de står desto syrligare blir brödet. Man ska betona att brödet blir syrligt, snarare än surt.
6. Grädda i 200 grader i 45-60 minuter. Ta ur formarna och grilla undersidan i eftervärmen i 5-10 minuter. Låt svalna på galler under handduk.
Tips
För att få lite läckrare bröd kan man hälla ner frön eller gryn i smorningen så blir utsidan etter mer knaprig. Och på ovansidan så får brödet ett trevligare utseende, men det uppskattas förmodligen inte av de som dammsuger.
Med rosmarin, basilika och oliver i degen, samt olivolja till smorningen blir det ett underbart medelhavsinpirerat bröd.
Om man använder guiness istället för vatten när man bakar får brödet en sjysst knorr, och man får en intressant andedräkt, när man kommer till jobbet.
Stekt lök i degen är faktiskt mycket godare än vad det låter, men man får då också en intressant andedräkt.
Brödet håller längre om det förvaras instoppat i en linnehandduk och brukar inte bli torrt, då skorpan runt brödet är väldigt kompakt.
Återkommer kanske med bilder om det finns något intresse.
Lycka till!
Imponerande!!!
Och välkommen! Du behövs! ![]()
Visst finns det intresse! Det är bara att fortsätta!
Surdegsbröd det är det bästa jag vet. Brukar köpa tysk surdegsbröd från en affär här i Trelleborg.
Har alltid velat baka det men det blev aldrig av. Men nu, efter dina instruktioner har jag inga ursäkter.
En fråga angående matningen:
så, man blandar 100 g mjöl med vatten. Efter 12 timmar blandar man detta med ytterligare 100 g mjöl och vatten. Efter 12 timmar till blandar man allt med ytterligare mjöl och vatten. Plus en gång till?
Tacksam för svar! ![]()
Väntar på bilder....
Ja, det är bara att fortsätta att mata. Runt 4-5 gånger. Men det är viktigt att kulturen luktar. Det går fortare om man har satsen nära ett element.
Oj vilken guide. Imponerade!
Varmt välkommen! ![]()
Det skulle vara bra om fler testade och gav feedback.
Riktigt bra
Har funderar på att sätta en surdeg, det verkar ha blivit lite poppis igen ![]()
Prövade faktiskt att baka knäckebröd på surdeg som en klasskamrat satt i veckan o det blev riktigt gott
Vet dock att hon hade äpple i sin deg. Du har inga fler recept?
L8iz skrev:
Riktigt bra
Har funderar på att sätta en surdeg, det verkar ha blivit lite poppis igen
Prövade faktiskt att baka knäckebröd på surdeg som en klasskamrat satt i veckan o det blev riktigt gott![]()
Vet dock att hon hade äpple i sin deg. Du har inga fler recept?
Använder sällan, (läs aldrig), recept. Brukar alltid pröva mig fram. Tror att det är vanskeligt att baka knäckebröt med denna varianten då det blir mer smet än deg. Och knäckebröd må man ju kavla för att få det bra.
Men jag har prövat med torkade äpplen & sultanrussin i degen, och det blev uppskattat, men jag tycker det blir för sött.
(men torkade äpplen är ju alltid trevligt i sig: Kärna ur och skiva äpplen. Trä dem på en tråd och låt torka i ett par dagar. Kan också vändas i socker, kanel och vanilj socker före torkning)
Jag skulle jätte gärna vilja ha ett recept på en surdeg som farmor gör, men jag hittar det ingenstans
men nån kanske kan hjälpa mig? Det är jätte mörkt, nästan svart och det är russin i. Men om man gör som det står och har i russin så borde ju inte degen bli så mörk.. så det måste ju vara nåt mer.. Jag vet inte vad det kan vara och det skulle vara jätte snällt om någon vill svara.. jag har aldrig gjort surdeg men jag tänkte prova, fast jag tror mamma får hjäpa mig ![]()
Kan du lägga ut några bilder på brödet eller kan du skicka till mig ? Purgo.AB@home.se
PS: Måste man baka i formen? det räcker inte att lägga deget bara på plåten?MVH Jiba
Gå med http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=173016 och få gratis presentkort på klädaffärer som Twilfit, Hm, Gina Tricot m.fl.
Har ni ngra frågor kontakta mig via mejl, hanna_b_johansson@hotmail.com
Angående din start utav kulturen, dom gånger jag stött på en surdegs kultur så har det alltid använts frukt eller youghurt. tillexempel, mjöl, vatten och vindruvor, och normalt sätt så tar det 8-14 dagar att starta en kultur, det beror helt på vilket mjöl, frukt och alla andra faktorer.
men det finns ett jätte bra recept ifrån en resturang i London kallad Moore, om någon är sugen så kan jag skriva av det.
För övrigt så finns det vissa surdegs kulturer som har gått i generationer i över 100 år.