Jag tänkte försöka mig på att odla lite på balkongen i år. Några olika sorter av chilifrukter var det som jag helst ville försöka mig på. Började med att köpa en bok på bokrean där man hittade massa matnyttigt.
Efter jag skummat igenom boken åkte jag iväg och köpte mig några fröpåsar samt torvkrukor och ett litet drivhus.
När jag kom hem planterade jag mina frön i torvkrukorna. Jag kom på att jag hade några torkade chilifrukter som dekoration i hyllan. Jag prövade att plantera några av dess frön också men vi får se hur det går med dem ![]()
Dessa frösorter planterade jag
Apache
Cayenne Long Slm
Citrongräs
Torkad ospec chilifrukt från ica

Jag tänker skriva lite löpande i denna tråden i hur det går med min odling. Förhoppningsvis kommer jag ha massor med chilifrukter till hösten.
Hehe, är det sådär man ska göra med sitt drivhus? ![]()
Ulf och jag köpte ett drivhus igår, men vi hade nog tänkt planterar direkt i det... men ditt förlag kanske är bättre
Då får allt plats, för på påsarna vi köpte (Chilipeppar o Habaneros) står det att det ska vara minst 40 cm mellan varje frö...
Blir kul att se hur det går o vad som händer... vi har inte planterat än, så dina lär ju växa upp tidigare. Men vi får se... kanske uppdaterar om vår odling här oxå.
Freakalis, du borde sätta habanero. Det är gott och väldigt starkt så man behöver inte så mycket.
Jag tror dessutom att de växterna kan överleva rätt bra rätt länge.
Senast redigerat av Ulf (2006-03-05 17:32:07)
Jag avstod faktiskt från att köpa habanero. Tycker de är lite väl starka ![]()
Uppdatera gärna hur det går med er odling också. Men ni bör sätta fröna snart
Jao, starka är de
... Inget man äter bara sådär direkt men perfekt att slänga i när man t.ex. gör köttfärs, grytor eller så... bara en frukt. Gott gott ![]()
Funderar också på om man kan ta kärnor från chilifrukter.
freakalis skrev:
Hum, det står ju mars på förpackningen o än så länge är det ju bara början ![]()
L8iz skrev:
freakalis skrev:
Hum, det står ju mars på förpackningen o än så länge är det ju bara början
Okej på mina står det Jan - Mars. Men i min bok tyckte de att man senast skulle så fröna i slutet på februari för att man skull få en bra skörd.
Jao, det är nog sant. Men å andra sidan är det fortfarande väldigt kallt, kanske blir en sen vår/sommar?
Ulf skrev:
Jao, det är nog sant. Men å andra sidan är det fortfarande väldigt kallt, kanske blir en sen vår/sommar?
Ja men man odlar dem ju inne fram tills det är så varmt så man man kan ställa ut dom ![]()
Precis, och då kan det ju inte spela roll? eller gör det det? känner växterna ändå av årstiderna?
Nu har det gått en vecka sedan jag sådde fröna och nu börjar man se litegrann. Citrongräset har kommit upp ganska mycket. Man ser små små framsteg i de olika chilikrukorna också. Spännande ![]()

Har du någon annan belysning än solen utifrån?
Ulf skrev:
Har du någon annan belysning än solen utifrån?
Nej som har bara solen som källa. Men nu när du nämnet det så kan jag använda mitt akvarie lysrör medans jag väntar på min ödla ![]()
Har ju faktiskt ett lysrör speciellt för växter.
Wiiiho. Det har börjat synas lite i vår odling också... det är pyttepytte lite basilika som kommit upp
Känns roligt när man ser framstegen. Hoppas att restrerande kommer upp snart också.
Hur går det för dig Christian? Har du sett röken av chilipepparn?
L8iz skrev:
Wiiiho. Det har börjat synas lite i vår odling också... det är pyttepytte lite basilika som kommit upp
![]()
Känns roligt när man ser framstegen. Hoppas att restrerande kommer upp snart också.
Hur går det för dig Christian? Har du sett röken av chilipepparn?
Någon rök har jag inte sett men alla hjärtblad har kommit upp och det ser bra ut ![]()
Ah, vad kul ![]()
Själv upptäckte jag precis att en tomatplanta kommit upp
man blir så glad... dessutom skiner solen
Nu har ännu en vecka gått och samtliga fröer har kommit upp bra.
Några kvällar i veckan så sätter jag de under en lysramp med speciella växtljusrör som jag normalt har till mitt akvarie. 

Oj, de har växt riktigt mycket, vad kul ![]()
Ska fota våra små skott som kommit upp o förhoppningsvis kan jag lägga upp dem imorgon.
Ska bli kul att se dom växa upp! Jag ska också plantera chili, har frön liggandes!
Hur går det med chilin?
Vinternatt skrev:
Hur går det med chilin?
Jodå det går fint. Kan slänga upp lite bilder ikväll
Nu händer det grejer

Ser väldigt bra ut! Blir en del chili av det där ![]()
Har du funderat ut vad du ska ha den i?
Just nu står alla våra omplanterade växter ute i trädgården och får sig lite friskluft.
Tomatplanterna är dem som växt sig ströst och högst hittills ca 30 cm höga. Likaså chilipepparna ligger på mellan 15-20 cm i höjd.
De som det tagit längst tid för att komma upp är habaneron, de har knappt växt 10 cm. Men förhoppningsvis får de lite skjuts nu när värmen och solen tittar fram.
Vi har grymt stora plantor nu, och jag blev förvånad över hur mycket tomat det är på varje planta.
Det är nog i alla fall 30+ tomater på varje planta, lite segt bara är att det blir så tungt att vissa av plantorna har tre-fyra pinnar för att stödja upp.
Sedan chilisarna är väl inte riktigt samma mängd men vi är ju ute efter kvalité inte kvantitet ![]()
Habanerosen har dock inte gått så bra ![]()
Senast redigerat av Ulf (2006-08-19 09:54:34)