Hejsan!!
Jag ska ha ett ganska stort fackprov nu i veckan. och vi får korgar vi ska använda oss av med ingredienser i och allt som är i korgen måste finnas med! och jag har inte en aning om vad ja ska laga och behöver därför lite hjälp. Vi har inte så lång tid på oss heller så jag vill att det ska vara ganska enkelt. det ska vara till 4 portioner. vore tacksam för hjälp och recept.
Korg 1
Fransyska
Ädelost
Tranbär
squash
rotselleri
turkisk yoghurt
cous-cous
Korg 2
Torskfile
musslor
fransk senap
rödalinser
bladspenat
mango
turkisk yoghurt
Sedan finns det även till gång till:
ägg, mjölk, grädde, smör/margarin, olja, mjöl, socker, redningsprodukter, jäsprodukter, ris, buljonger, vitt och rött vin, kryddor, senap, soja, vinäger.
Tomat, Dekorationssallad, citron, potatis, morötter, rotselleri, gul lök, purjolök, vitlök, dill, persilja och gräslök, basilika
Vore jätte bra om ni kunde hjälpa mig!!!
tack på förhand!
Mvh Marie
Åh spännande här kommer ett förslag
Korg 1:
Ungrosta: squash och rotselleri samt morötter. Lite örter och olja
Gryta: Fransyska, rödvin, grädde, vitlök, soja, tranbär, lite Turkisk yoghurt (om den är kokbar, annars lägg en klick på cous-cousen)
Cous-cous: koka och blanda med lite olja samt någon ört.
Korg 2:
Soppa: Torskfile, musslor, fiskbuljong, vitt vin, tärnade morötter & potatis. purjolök, dill.
Sallad: Mango, bladspenat, dekorationssallad, kokta röda linser
Sås/dressing till salladen: turkisk yoghurt, fransk senap, salt och peppar
Man skulle kunna ha linserna i soppan också.
Alt istället för soppa
Foliepaket: torsk, musslor, smör, mango, dill, salt och peppar.
Servera med dillslungad kokt potatis
Sallad: bladspenat, dekorationssallad, kokta röda linser
Sås/dressing till salladen: turkisk yoghurt, fransk senap, salt och peppar
Du får berätta vad du gjorde för något sedan ![]()
Korg 1
Gör en stek i ugnen av fransyskan som du späckar med tranbär. Ungsrostad rotselleri, morot, gul lök och örter. Skär squashen i skivor som du steker i grillpanna. Koka cous-cousen i buljong och till det serverar du en sås gjord på turkisk yoghur och smulad ädelost.
Korg 2
Stek torskfilén i smör (och olja, 50/50 isf). Koka musslorna i vitt vin och ev. morötter, lök och örter. Koka linserna i buljon och låt svalna. Gör en sallad på linserna, bladspenat och mango. Koka potatis och gör en sås på turkisk yoghurt och fransk senap.
tack så jätte mycket för alla tips!!!! Klart jag berättar hur det gick ska göra det på torsdag.
Mvh Marie
Hej hej!!!
Nu är det äntligen över hehe..
Jag fick korg 1 Fransyska.
Jag gjorde en gryta på fransyskan som jag hade i lök och vitlök. salt och peppar och köttbuljong. så lät jag det stå å puttra ett bra tag..
sedan ungrosta ja rotselleri, squash samt morötter.
ädelosten blanda ja med turkisk yoghurt.
cous cous koka ja med lite olja och hade finhackad persilja i.
sedan hade ja redning och kolorid soja i grytan..
desseren gjorde ja crem caramel med hallon till...
Fick jätte bra omdöme. av 55 poäng fick jag 48=o)..
Tusen tack för alla tips jag fick!!!!
Mvh Marie
Kul att det gick så bra!