Annonser

Skriv ut #1 2005-11-19 00:20:41

freakalis
Huvudkock
Från: Göteborg, Västra Frölunda
Registrerad: 2004-08-13
Webbsida

Kängururecept med timjan och ungsbakade rotfrukter

Lyckades komma över lite känguru ytterfilé. Så här gjorde jag för att tillreda den

Ingredienser:
-----------------
700g Känguru ytterfilé

Marinad
------------------
2 dl Olja
3 st Vitlöksklyftor
1 msk Timjan
Salt & Peppar

Tillbehör
-----------------
6 st Stora potatisar
4 st Morötter
2 st Palsternackor
Vitlökspulver
Timjan

Började med att skära filén i biffar sedan marinerade jag köttet i marinaden. Där fick den ligga i en timme. Köttet skall helst ligga helt i olja för känguru kött innehåller tydligen bara 2% fett.

Skär potatis, morötter & palsternacka i klyftor. Lägg det på en plåt med bakplåtspapper och lite olja. Krydda med vitlökspulver & timjan för godare smak. Låt skalet vara kvar på potatisen så blir det extra gott. In i ugnen i 225 grader i ca 40-50 min (beroende på hur mycket färg du vill ha).

Stek sedan köttet på hög värme i en stekpanna. Köttet bör vara rare i mitten annars kommer kängurun bli jätte torr eftersom den innehåller så lite fett. Jag stekte mina medium rare.

Servera gärna med en god rödvinsås och kanske en flaska vin

Receptforum - om maten själv får välja

#2 2005-11-19 17:39:28

Ulf
Provsmakare
Från: Göteborg
Registrerad: 2005-11-19

Re: Kängururecept med timjan och ungsbakade rotfrukter

Nu får du berätta, hur smakade känguruköttet?

#3 2005-11-19 17:41:47

freakalis
Huvudkock
Webbsida

Ulf skrev:

Nu får du berätta, hur smakade känguruköttet?

Lite som rådjur. Det var en viss "vilt" smak.

#4 2005-11-19 18:20:11

L8iz
Moderator
Från: Göteborg, Tuve

Var "hittar" man kängeru ytterfilé?

När jag gör ungsbakade rotfrukter (potatis, morötter o lök) har jag bara inne dem hälften av tiden på samma temperatur. Borde kanske prova att ha inne dem det dubbla, men bränns de inte vid till slut?

Bättre med mat än preparat.

#5 2005-11-19 18:24:00

freakalis
Huvudkock
Webbsida

L8iz skrev:

När jag gör ungsbakade rotfrukter (potatis, morötter o lök) har jag bara inne dem hälften av tiden på samma temperatur. Borde kanske prova att ha inne dem det dubbla, men bränns de inte vid till slut?

Känguru filé hittade jag faktiskt i min vanliga affär som är Ica Kvantum i Västra Frölunda. Det hade en drive med olika typer av exotiskt kött.

Jag brukar ha ganska stora bitar när jag gör ungsbakade rotfrukter. Men sen vill jag gärna att de ska få lite färg och då behöver man ha inne de en längre tid.

#6 2005-11-20 15:10:58

L8iz
Moderator
Från: Göteborg, Tuve

freakalis skrev:

L8iz skrev:

Känguru filé hittade jag faktiskt i min vanliga affär som är Ica Kvantum i Västra Frölunda. Det hade en drive med olika typer av exotiskt kött.

Jag brukar ha ganska stora bitar när jag gör ungsbakade rotfrukter. Men sen vill jag gärna att de ska få lite färg och då behöver man ha inne de en längre tid.

Okej, det skulle vara roligt att prova på något sådant. Kanske kan du säja till om det blir en sådan drive igen?

Bättre med mat än preparat.

#7 2005-11-20 15:22:56

freakalis
Huvudkock
Webbsida

L8iz skrev:

Okej, det skulle vara roligt att prova på något sådant. Kanske kan du säja till om det blir en sådan drive igen?

Självklart kan jag göra det. Men det lär troligtvis dröja. Men köttet jag köpte kom från http://www.viltpoolen.com man kanske kan köpa direkt från dem? Eller höra om det finns några återföräljare i Göteborgsområdet.

Annonser

Sidfot

© Copyright 2005–2009 Receptforum.se