Annonser

Skriv ut #1 2011-12-01 12:29:11

TanjaL
Provsmakare
Från: Här och där
Registrerad: 2011-12-01

Kalkon för Thanksgiving/ Jul

Hej!

För första gången i mitt liv provade jag och min familj på att fira jul, dels för att vi alla älskar amerikanska maten men också för att traditionen är fin. Tacksamhetens dag.

Jag köpte kalkonen 4 dagar i förväg och lät den ligga och tina i kylen, min kalkon vägde 4,6kg. Så har man en större kalkon bör man också se till att den får tina längre.

Du behöver:
1 tinad kalkon
Smör
Färsk Rosmarin
Salt
Peppar
alt. lönn sirap

Stuffing:
Ca. 700g - 1kg torrt bröd
250gram smör
1 stor gul lök
Fågelkrydda
Timjan
Muskot
Rosmarin

Gör så här:

Stuffing:

- Bryt brödet till små bitar och lägg i en stor bunke
- Hacka löken och stek i smöret, tillsätt efter ett tag allt smör och låt koka i några minuter
- Krydda och smaka av
- Häll över löksåsen på brödet och blanda om. Låt det sedan stå så länge som möjligt.

Kalkon:

- Sätt på 175 grader på ugnen och täck en form i folie.
- Rengör kalkonen och ta bort eventuella rester från magen
- Klipp av halsen (Att rensa och rengöra kalkonen var otroligt jobbigt och jag använde mig av flera plasthandskar för att ens kunna göra det.)
- Fyll kalkonen med stuffingen och smöra sedan in kalkonen på både insida och utsida (insida: under skinnet) salta och peppra. För även in rosmarin under kalkonens skinn.
- Skär ett par skåror i citronen och plasera mellan benen på kalkonen tillsammans med vitlöksklyftor.
- Knyt ihop kalkonens lårben och täck kalkonen i folie.
- Låt stå i ugnen i ca. 2,5 timme
- Ta sedan ut kalkonen och pensla den med mer smör (alternativt sirap)
- Höj ugnen till 250 grader och låt kalkonen stå i ugnen i totalt 30 min med 6 pauser för pensling.

Annonser

Sidfot

© Copyright 2005–2009 Receptforum.se